Vertrouwen

In Overnamemail by administratorLeave a Comment

Tijdens het internationale overnamecongres Transeo kwam wederom het belang van vertrouwen naar voren.

Er komt geen MKB-deal tot stand zonder vertrouwen. En een succesvolle overname, ook 5 jaar na de deal, heb je daar ook vertrouwen voor nodig? Ik ben ervan overtuigd van wel.

Vertrouwen in de wederpartij

Toen wij in 2001 met MKBase begonnen was er nog veel vertrouwen in de markt. En zelfs toen zagen wij zo vaak gesprekken misgaan, omdat er ergens in de gesprekken een vertrouwensbreuk was ontstaan.

Een mooie anekdote over vertrouwen en een vertrouwensbreuk vind ik altijd de volgende: Een koper staat op het punt om een bedrijf over te nemen. Het contact met de verkoper en diens adviseur is altijd erg goed geweest. Uiteraard waren er wel wat hobbels, maar over het algemeen hebben zowel de koper als de verkoper het overnametraject als prettig ervaren. Een week voor de officiële overname besluiten de koper en verkoper met elkaar uit eten te gaan. De verkoper neemt zijn vrouw mee. Ook tussen de koper en de vrouw van de verkoper klikt het goed. Tot dat…..

De koper na het hoofdgerecht naar buiten gaat om een sigaretje te roken. Bij binnenkomst is de sfeer totaal omgeslagen, de rekening is betaald, de verkoper en zijn vrouw gaan naar huis en de deal gaat uiteindelijk niet door. De (vrouw van de) verkoper vertrouwt zijn bedrijf niet toe aan iemand die rookt, want dat is niet goed voor de producten. Vertrouwen weg, deal weg en uiteindelijk, hoe pijnlijk ook voor de verkoper, bedrijf weg, want er is geen nieuwe koper gevonden.

Vertrouwen in MKBase als matchmaker

Ook het vertrouwen in MKBase moet er zijn, willen wij als matchmaker ons werk goed kunnen doen. Hoe beter wij de wensen van een koper kennen, hoe beter wij kunnen matchen. Hoe meer wij over de verkoper weten, hoe gerichter wij kunnen zoeken. Door onze jarenlange samenwerking met adviseurs, banken, kopers en verkopers hebben we vertrouwen in de markt opgebouwd. Zonder geheime agenda bieden wij echt een dienstverlening aan voor het realiseren van een geslaagde deal.

Vertrouwen in de toekomst

Een koper is naar meer op zoek dan slechts een geslaagde deal: hij neemt een bedrijf over – hij gaat zijn droom achterna. Hij krijgt hiervoor het vertrouwen van zijn thuisfront, van financiers en van de verkoper. Daarbij heeft hij zelf ook het vertrouwen in zichzelf dat hij waarde gaat toevoegen aan zijn bedrijf en zo een gelukkige tijd als ondernemer heeft. Dit vertrouwen is veelal gebaseerd op harde feiten, hij heeft een Due Diligence gedaan, hij heeft een businessplan geschreven, hij heeft met zijn adviseur naar de pensioenen, verzekeringen en de juridische zaken van het bedrijf gekeken en hij kent zijn eigen mogelijkheden.

Waarom blijkt dat toch uit onderzoek dat er bij 70% van de overnames geen waarde wordt toegevoegd aan het bedrijf? Deze vraag beantwoordt RosaVie graag met u

Vertrouwen in de nieuwe eigenaar en in de bestaande mensen

Een koper/ de nieuwe eigenaar zal het vertrouwen van de mensen binnen het bedrijf moeten winnen. Er zijn tal van manieren om dit te doen. Juist in deze tak van sport heeft RosaVie zich gespecialiseerd.

Wist u bijvoorbeeld dat onzekerheid aangaande organisatieverandering leidt tot een enorme toename van de werkstress (bron TNO). Werkstress is direct te linken aan verzuim en uitval van medewerkers. Een zieke medewerker kost tussen de 400 en 750 Euro per dag. Als koper heeft u betaald voor uw bedrijf, daarin zit ook het human capital. Vertrek en verzuim zijn direct verlies na de overname, ook al zal je dat in eerste instantie niet terugzien op de balans.

Uiteraard wil ik u niet bang maken, ik probeer kopers bewust te maken van het belang van behoud van human capital. En samen met de kopers en de medewerkers van een organisatie kijk ik graag wat wij kunnen doen om samen vertrouwen te hebben en houden in de toekomst.

Vertrouwen in RosaVie

Wilt u weten wat RosaVie voor uw organisatie kan betekenen? Neem gerust contact met mij op. Ik maak graag persoonlijk kennis met u. In mijn ogen een eerste stap in een relatie gebaseerd op vertrouwen.

Rosalie van Rijk

RosaVie

rosalievanrijk@rosavie.nl

020-2170771

Leave a Comment