Ik wil wel, maar ik kan niet

In Overnamemail by administratorLeave a Comment

 

 

Mijn ouders zeiden vroeger  altijd: ,, kan niet kan niet, koffiekan, theekan alleen Wim Kan kan niet meer”. Heel vervelend vond ik dat, maar inmiddels geloof ook ik dat kan niet niet bestaat….. Vooral in combinatie met – ik wil wel- lijkt mij ik kan niet een onmogelijke combinatie. Ik zou bijna willen zeggen, de combinatie kan niet ;))

Maar wat bedoelt men dan met deze zin? In mijn ogen staat er: ik wil wel, maar ik heb meer informatie nodig, of meer begrip voor de situatie waarin ik zit om te leveren van wat er van mij gevraagd wordt.

En dat is ook precies waar het over gaat na een overname. Een medewerker is er echt niet op uit om u als nieuwe eigenaar te dwarsbomen. Uit het Raet HR benchmark onderzoek 2018 blijkt dat een medewerker nogsteeds het meeste waarde hecht aan een goede combinatie van werk-privé en aan zijn salaris/arbeidsvoorwaarden. Deze aspecten veranderen niet na een overname, dus je zou zeggen dat er geen reden is voor de vermindering van arbeidsproductiviteit of een toename van het verzuim na een Overname. Helaas blijkt dit in de praktijk wel regelmatig het geval.

Juist ook in een tijd waar personeel weer schaars wordt is het belangrijk om goed na te denken over het behoud van het human capital binnen uw organisatie. U heeft in de overnamesom betaald voor het human capital, leegloop of verzuim maken uw bedrijf direct minder waard.

Er wordt aan mij vaak gevraagd wat moet ik dan doen om het human capital te behouden?  Hier kan RosaVie niet één antwoord op geven. Elke situatie, elk bedrijf en elk personeelsbestand is uniek én ook u als ondernemer bent uniek.
Een goed begin is om te luisteren naar wat men eigenlijk zegt als men zegt ‘ik wil wel, maar ik kan niet’.  Hoe kan je als ondernemer deze vraag ombuigen, naar een situatie waarbij je samenwerkt aan gemeenschappelijke doelen en behoefte, van zowel de persoon als van het bedrijf.  En wacht niet te lang met het beantwoorden van deze vraag. Hoe eerder een medewerker zich kan gaan binden aan zijn bedrijf met een nieuwe eigenaar, hoe groter de kans dat u uw human capital kunt behouden.

Rosalie van Rijk, 020-2170771, rosalievanrijk@rosavie.nl

Leave a Comment